Web Tasarım Nedir, Nasıl Olmalıdır?
Web Tasarım Nedir, Nasıl Olmalıdır?
HTML (Hypertext Markup Language) diline sahip olan internet tarayıcıları, bireylerin bilgiye erişimini saniyelere kadar indirmektedir. Web sitelerinin çok işlevli hale gelmesi ve dijitale olan talebin artmaya başlaması, başarılı web tasarımını da gerekli kılmaktadır.
Web sitesinde olacak olan metinlerin, grafiklerin ve diğer detayların yazılım haline dönüştürülmesi, web tasarımıdır. Kişinin, kurumun veya markanın sahip olacağı web sitesi, başarılı bir tasarıma ve dinamik bir özelliğe sahip olursa, Google arama motorunda en üst sıralarda yerini alır. Elbette anahtar kelimeler, trendler gibi detaylar da bir web sitesi için olmazsa olmazlar arasındadır. Web tasarım sayesinde, içeriklerin göze hoş gözükmesi ve bireylerin sitede kalması mümkün olur.
Web tasarımının genel bir taslağı oluşturulurken, dikkat edilmesi gereken üç kritik nokta vardır:
1. Karar Vermek
İş planı aşaması olarak da değerlendirilebilir. Web sitesinde hangi içerikler olacak, nasıl bir kitleye hitap edilecek, neleri vadedilecek, amacı ne olacak gibi soruların yanıtlandığı süreçtir. Hızlı karar alınmaması bu süreçte oldukça önemlidir. Stratejik hamleleri olmadan alınan her karar, tasarım ne kadar iyi olursa olsun olumlu geri dönüş sağlamayacaktır. Bu açıdan, karar verme sürecini uzun tutmak ve mümkünse bir uzmandan yardım almak, web sitesini başarıya sürükleyecektir.
2. İçerik Oluşturmak
Karar verilen içerik ile ilgili, veri tabanının oluşturulduğu ve alt içeriklerin netleştiği aşamadır. Netleşen içeriklerin hangi yaş grubuna daha çok hitap ettiği ve söz konusu yaş grubunun, dikkatini çekmek için geliştirilecek olan stratejiler de düşünülür. İçeriklerin kesin olarak belirlenmesi, ilgili veri tabanların da netleşmesini sağlar. Bu noktada, web sitesinin çerçeveleri netleşir ve web tasarımı için tasarımlar planlanmaya başlanır.
3. Araştırmak ve Özgün Olmak
İyi bir web tasarımı için, güvenilir kaynaklardan bilgi alınır ve saha araştırılması yapılır. Birtakım bilgilere sahip olunur ve özgün bir tasarım, edinilen bilgilerin doğrultusunda geliştirilmeye başlanır. Tasarımın özgün olabilmesi için, ilgili içeriklerin olduğu tasarımlar detaylıca incelenir.
Yukarıdaki üç başlık sayesinde, web tasarımının iskeleti oluşur. Birtakım düşüncelere sahip olunur ve tasarımın gözlerde canlanması sağlanır.
Düzen ve tertip çoğu işin işleyişinde çok önemli bir faktördür. Bir web sitesi tasarlarken de mutlaka düzenli bir şekilde ilerlenmelidir. Kullanılacak kodlar ve sitede paylaşılacak olan görseller, bilgisayarda kayıt edilmelidir. Web tasarımında herhangi bir değişikliğe gidilmek istendiğinde geçmişin kayıt altında tutulması, sitenin temellerini hatırlatacaktır ve belirli bir çizgide ilerlenmesini sağlayacaktır.
Başarılı Web Tasarım
- Çok ziyaretçiye sahiptir.
- Siteyi ilk üç arama motoruna taşır.
- SEO uyumuna dikkat edilir.
- Dinamiktir, site belirli tarihlerde yenilenir.
- Kullanıcı dostudur.
- Yönlendirmeler, linkler ve menüler anlaşılırdır.
- Dil ve hitap biçimi özenlidir.
- Birçok dile çevrilebilir.
- Bilgisayar, telefon ve tablet uyumlu tasarım olmasına özen gösterilir.
- Logo ve renkler, sitenin yapısıyla uyumludur.
- Detaylar vardır ve ziyaretçinin sitede kalmasını sağlar.
- Farklar öne çıkarılır.
- Uzman yardımı alınır.
- Hedef kitle için algı yönetimi planlanmıştır.
- Birden çok eklenti vardır.
- Özel günler atlanmaz.
- Hakkımızda kısmı ve iletişim bilgileri kısmı vardır.
- Yaratıcılık söz konusudur.
- Güncel web tasarımları takip edilir.
Başarısız Web Tasarım
- Ortalama ziyaretçiye sahiptir.
- Siteyi arama motorunda geriye taşır.
- SEO uyumuna dikkat edilmez.
- Durağandır, site hatırlandığında yenilenir.
- Kullanıcı dostu değildir.
- Yönlendirmeler, linkler ve menüler anlaşılır değildir.
- Dil ve hitap biçimi özensizdir.
- Bir dil ile sınırlıdır.
- Bilgisayarda, telefonda ve tablette farklı farklı tasarımlar yer alır.
- Logo ve renkler site için rastgele seçilir.
- Detaylar yoktur. Detay söz konusu ise, gereksizdir.
- Farklara önem verilmez.
- Uzmana ihtiyaç yoktur.
- Hedef kitle de, algı yönetimi de önemsizdir.
- Eklentiler sınırlıdır.
- Özel günler önemsizdir.
- Hakkımızda kısmı da, iletişim bilgileri kısmı da olmayabilir.
- Yaratıcılığa dikkat edilmez.
- Hiçbir web tasarımı takip edilmez.
Teknolojinin hızla ilerlemesi ve dijital platformların öneminin giderek artması, yukarıdaki maddelerin devamını getirecektir. Tasarım süreci, günümüzdeki markaların mutlaka özenmesi gereken bir konudur. Web sitesinde markanın sunduğu hizmet, sahip olduğu slogan, markanın simgesel temsili olan logo ve diğer tüm detaylar tasarımda yer alır. Önemli olan, ne kadar başarılı bir tasarım ile tanıtıldığıdır.
İyi hazırlanmış bir web tasarım varsa, iyi de bir imaj vardır!